PLAZA Kvinna (nummer 2, 2016)
Reportage av Emilia Klang

ETT HUS FYLLT AV SKÖNHET

Hur kommer vi konsumera skönhet i framtiden? Plaza Kvinnas skönhetschef Emilia Klang hälsade på hos Davines i norra Italien och fann några av svaren. Här råder yttersta transparens och hållbarhet in i minsta detalj!

Davines framtida huvudkontor som börjar byggas i år.

I EN TID DÄR VI KONSTANT matas med varumärken som lanserar miljövänliga produktnyheter, spenderar vi allt mer tid över att fundera på vad som egentligen är varaktigt-dels för oss själva men också för miljön. Tyvärr är svaren lika många som det finns åsikter och det är långt ifrån alla företag som är öppna med sin tillverkning, vare sig det gäller skönhet, kläder eller livsmedel.
I norra Italien däremot, i den pittoreska staden Parma, har skönhets­företaget Davines väckt min nyfikenhet - just precis tack vare sin transparens kring sitt miljötänk och stora hållbarhetsengagemang.
Det italienska familjeföretaget grundades 1983 av familjen Bollati; till en början var verksamheten ett laboratorium som producerade hårvårdsprodukter till andra kosmetikaföretag och det skulle dröja hela tio år innan företaget utvecklade hårvårds produkter under eget namn - Davines. 1996 grundades även hudvårdsmärket Comfort Zone. Idag spänner företaget över 75 länder och finns representerat på tusentals salonger världen över. Därutöver listades bolaget 2008 som ett av de hundra bästa i Italien att arbeta för. Och det är lätt att förstå varför.
När jag anländer till huvudkontoret möts jag av en knökfull parkering (ett tecken på att företaget växt sig fullt ska jag senare få veta) men utanför ingången finns en välkomnande liten trädgård för den som vill slå sig ner och reflektera över tillvaron. Väl inne i byggnaden står kaktusar och växter tjusigt uppradade i gamla förpackningar och det finns snygga sopsorteringsstationer i varje rum. Den som påstår att sortering är tråkigt har alltså inte besökt Davines ( och ja, jag får lite dåligt samvete för min egen sopsorterings­förmåga när jag ser det här). Dessutom står det en kock i matsalen och lagar mat till personalen som regelbundet får lära sig hur man håller en god kosthållning. Att hela verksamheten underhålls med 100 procent ren energi gör ju inte saken sämre. Så ja, jag förstår att personalen trivs hos Davines.


Att hållbarhet genomsyrar hela företaget i mångt och mycket är alltså svårt att ta miste på. Företaget som jobbar utifrån ett manifest tror att en balans mellan skönhet och hållbarhet kan förbättra våra liv och världen runt omkring oss. Genom att skapa skönhet vill man uppmuntra människor att ta hand om sig själva och miljön de lever i.
- Det finns ett stort engagemang i företaget, vårt manifest är verkligen vad vi och våra konsumenter tror på. Men självklart är det en utmaning. Den största utmaningen vi har vad gäller hållbarhet är formulan, eftersom det är lätt att göra en hårprodukt med mindre hållbara ingredienser men desto svårare när man försöker göra en produkt helt hållbar. Men vi försöker att alltid vara i framkant- att produkterna fungerar är avgörande för oss och vi måste garantera professionella produkter. Kvalitet för oss är att skapa de bästa produkterna med respekt för miljön, säger företagets Marketing Director Paolo Bonetti.

I ytterligare ett steg att bevara en biologisk mångfald samarbetar Davines med Slow Food - en organisation som grundades i motstånd mot den snabbmat som blev oerhört populär under 90- talet. Organisationen stödjer mer än tio tusen små odlare för att de ska kunna fortsätta odla grödor typiska för specifika platser. Initiativet är helt enkelt taget för att bevara arvet av dessa grödor och agera motstånd till allt som går för snabbt. Och hur hänger det här samman med Davines? Jo, varje linje i företagets serie Essential innehåller en specifik ingrediens från en av dessa odlare som tydligt står utskrivna på förpackningen.
- Slow Food startades i Italien och har nu spritt sig världen över och handlar om säkerheten för växter och djur. De ingredienser som ingår i våra produkter har alltid en funktion, vi tillsätter inte ingredienser bara för att, säger Bonetti.
Värt att nämna är också serien Essentials förpackningar - som är skapade av plast med låg densitet för att vara mer miljövänliga och kan användas som förvaring då de funkar utmärkt i både frys och mikro.
-När vi började med Essential började vi också arbeta med Slow Food för att hjälpa till att skydda den biologiska mångfalden. Vi måste stödja detta för att kunna lämna kvar något till eftervärlden. Med Essential ville vi skapa en så organisk produkt som möjligt även om den inte har 100 procent organiskt innehåll. Men vi använder inga sulfater eller parabener i produkterna och vi försöker hela tiden gå från det som är kemiskt mot det som är naturligt framställt när det går, säger företagets kemist Laura Luciano.
Hur tänker ni när det kommer till ingredienser?
-Vår roll är att göra det enkelt att vara hållbara. Och hur kan vi bli det genom att använda både hållbara och syntetiska ingredienser? Vi respekterar miljön och vi pratar mer än gärna om hållbarhet men vi säger aldrig att vi är helt organiska. Vi använder organiska ingredienser men vi är ett kemiskt företag och vi hävdar inget annat än det som finns inuti produkten. Hållbarhet måste börja i labbet och labbet följer en lista över hur ingredienser ska användas. Först och främst försöker vi hitta organiska ingredienser som fungerar men om de inte gör det tillsätts kemiska ingredienser. Detta kan vara komplicerat för slutkonsumenten då många företag hävdar att deras produkter är naturliga, medan de i själva verket innehåller 50 procent naturligt framställda ingredienser - det är upp till varje företag att förtydliga detta till slutkonsumenten. Hållbarhet finns överallt och vi jobbar ständigt med det som mål, vi förde in organiska ingredienser i hårfärger och på serien Essential står det tydligt var den naturligt framställda ingrediensen kommer ifrån. Allt produceras med grön energi här. Allt detta gröna tänk räcker dock inte för Davines. Företaget planerar att i år komma igång med byggnationen av sitt nya huvudkontor - en byggnad som förmodligen kommer att bli ett av de mest gröna miljöhusen i Italien. Det beskrivs som ett välkomnande tvåvåningshus, omringat av en frodig trädgård med växthus. Här kommer det finnas plats för produktion, paketering, lager, kontor, labb, utbildningsplatser och salonger - allt snyggt ritat av den berömda arkitekten Matteo Thun. En imponerande syn att döma av ritningarna och jag kan inte låta bli att tänka att jag gärna åker tillbaka hit en dag.
Men jag väcks snabbt ur mina tankar,för nu väntar en lunch med företagets ägare Davide Bollati, som givetvis hämtar upp mig på äkta hållbart Davines-maner-i den eldrivna lyxsportbilen Tesla.


© Copyright | All rights reserved
Kalendegatan 25, 211 35 Malmö • Växel tel: 040- 23 20 90 • fax: 040- 23 20 36 • e-post: info@jkraft.se